tisdag 31 mars 2009

Dagens tips.

Jag ar ju som bekant har som praktikant for Erikshjalpen. Det ar latt att kanna lite skepsis mot att de pengar man ger till olika bistandsorganisationer kommer till nytta. Men jag tycker i alla fall att Erikshjalpen ar himla bra. De projekt som jag har sett har i Moldavien ar verkligen jattebra och skulle inte kunna fortsatta utan stod fran bland annat Sverige. Sa om du ar under 30 ar blir Dagens tips att kolla in Ung Fadder, som ar en grym grej (om du ar aldre kan du klicka dig vidare pa Erikshjalpens hemsida under fliken Stod oss).

Men. Gor det inte som en grej for att dova ditt daliga samvete over allt det orattvisa i varlden, och kunna tanka att det ar nog. Jag tror egentligen mycket mer pa att se behoven i sin narhet och dela med sig av det man har till de man moter. Alla lander och samhallen jag har hort talas om har bade fattiga och rika manniskor. Det grymma med att ge av ditt overflod till nagon som behover det i din narhet ar att inte bara den personens liv forandras, utan aven ditt. Jag tror pa samtal, moten, gemenskap. Att dela livet med varandra - det tror jag forandrar varlden. Men sa lange varlden ser ut som i dag med orattvisa strukturer bade inom och mellan lander sa behovs dina och mina pengar aven pa andra stallen an i var direkta narhet.

Sa ge till bistandsorganisationer, bara du ar medveten om att bistand bara ar en del av allt utvecklingsarbete, och att du inte later din solidaritet stanna dar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar