onsdag 18 mars 2009

Sociala skills, och sa.

Den senaste tiden har jag bland annat:
  • Traffat tre svenska volontarer som ocksa jobbar har i Chisinau pa olika stallen. Atit pizza, glass (tva ganger!), och fatt godis. Mmm. Mina cravings efter fett var enormt efter att nastintill varje dag atit gronsakssoppa. (Har dock pa senare tid forstatt att de haller i massa olja i soppan. Jag kommer att bli tjock, men utan att fa njuta av nat graddigt gott. Typiskt!) Det var grymt skont att fa prata svenska. Vi konstaterade dock det komiska i att bara for att man pratar samma sprak helt plotsligt kanner en san samhorighet, fastan det inte alls ar sakert att man skulle umgas hemma i Sverige.
  • Varit hemma hos fyra moldaviska familjer och halsat pa. Alla ar sa gulliga och gastvanliga och bjuder hem mig igen (framst for att fa tillfalle att prata engelska, haha). Ett av paren hade en liten bebis, som jag fick kramas lite med. I like!!
  • Upptackt en ny del av lokaltrafiken. Forutom linjebussarna finns det aven minibussar som aker en bestamd stracka. Det finns dock inga specifika hallplatser, utan man hoppar pa och av (typ i farten!) var som helst. Smart grej, men lite laskig aven. Detta resande kostar 3 lei, alltsa typ 2,50 kr for en enkelresa.
  • Varit pa museum. Insett att det ar ratt sa trakigt att kolla pa tusentals sma foremal, men att gamla fotografier gor mig himla sorgsen pa ett nastan fint satt, och att jag maste lasa pa mer om Sovjet och deportationerna till Sibirien.
  • Och sa lagat en stor gosehund tillhorande en av tjejerna. Sytt igen hal och tillverkat och malat nya ogon. Alla tycker att jag ar en stor konstnar, haha. Well, dom sjalva nedan. Jag tyckte i alla fall att det var kul att fa pyssla lite.

3 kommentarer:

  1. Mycket fina ögon, du är en konstnär!!

    SvaraRadera
  2. MM.. duktig var du!

    Föresten verkar vara en bra bok den där Alkemisten! Men jag brukas sällan orka läsa sådana där drama böcker.. I typ Dostijevskij - har börjat några gånger men inte pallat läsa klart.. det blir för tungrot.. Förästen vet du om man filmatiserart ngn av Dostivjevskijs böcker? Då är det ju liksom någon annan som ror åt en.. ^^ Hehe lär ju finnas på ljudbok också..

    Brukar mest läsa antingen kristen litteratur -om teologiska ämnen eller deckare och fantasy böcker (sånt med lite spänning i med andra ord..)

    Kräm på re! Ska be en skvätt för dig också!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen det där med minibussarna som man kan hoppa på och som åker bestämda rutter. Så var det i Kosovo också.

    Finfina ögon!

    SvaraRadera