fredag 27 mars 2009

Detta ar den varld vi lever i.

En kvall berattar hon for mig om sin moster som jobbar i Italien. Hur jobbigt hon har det. Att hon ringer henne och grater. Varje dag grater hon.

Sjalv jobbar hon bade som staderska i en butik och som kvallspersonal har pa centret.

En annan kvall undrar hon om bockerna jag fatt lana av henne ar bra. Jag har manga engelska bocker, sager hon, men jag har inte tid att lasa dem. Pa morgonen jobbar jag, sen sover jag i tva timmar. Jag ar sa trott. Och sen borjar jag jobba igen.

Moldavien ar ett land som inte gar ihop. Priserna pa mat, hyra och dylikt ar nastan uppe pa samma niva som i Sverige, men lonerna ar osannolikt laga i jamforelse med utgifterna. Manga jobbar antingen dag och natt eller immigrerar utomlands. Manga ganger som illegal arbetskraft och darfor med grymt daliga arbetsvillor och utan de mojligheter som medborgarna har. Manniskohandeln ar ocksa utbredd.

Sa vad ska vi gora? fortsatter hon. Det gar inte att stanna har, men det blir oftast lika jobbigt for dem som aker utomlands.


Den har texten som ar en del av antalogin Vad har mitt liv med Lilja att gora? ar sa himla bra. Las den!
Den handlar om manniskohandel och om vad Sveriges och EUs flyktingpolitik far, och har fatt, for konsekvenser. Och i den forsta texten finns en utforligare beskrivning av laget i just Moldavien.

"Strängare och effektivare bestraffning av människohandlare är ett självklart mål som alla ställer sig bakom – det får inte vara riskfritt att handla med människor. Men hur föreställer vi oss grundorsakerna till offrens utsatta läge? Hur ser deras helvete egentligen ut? Var börjar det och var tar det slut? Och vad är vi beredda att göra för dem när de väl har hamnat där? Gäller mänskliga rättigheter lika mycket för dem som för oss? Är vårt eget land på mer än ett sätt en del av de politiska och ekonomiska sammanhang som gör människohandeln möjlig?
Om vi i sökandet efter lösningar utgår från livssituationen för de vuxna och barn som drabbas, framstår brottsbekämpning som en viktig men liten bit i ett stort och svårlagt pussel."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar