fredag 27 februari 2009

Fortsattning foljer.

Tack alla ni som kommenterat, mejlat, ringt, halsat, smsat, bett, uppmuntrat. Det betyder sa mycket! Jag mar mycket battre nu - har landat lite i att jag ar har, slappt pa kraven, forsoker ta en dag i taget.

Den har forsta veckan ar det tankt att jag framst ska iakta, acklimatisera mig och ta det lugnt. Men igar fick jag nagra sma uppgifter. Rensa applen till exempel. Applen som definitivt skulle ha slangts i Sverige, men det ar ju faktiskt mycket battre att rensa bort det daliga och ata upp det som ar kvar. Ovade aven lite engelskt uttal med en kille, och eftersom jag samtidigt lar mig rumanska ar det ju win - win. Dessa engelsk/rumanska utbyten intraffar ganska ofta (de ryska kidsen forvirrar dock genom att alltid vilja lara mig aven det ryska ordet, som om det inte var nog svart anda, haha). Men det ar inte sa uppstyrt, utan mer nar vi sitter och ater eller umgas. Sen forsokte jag mig pa att rensa en av datorerna vars harddisk var full (eftersom den var pa 3 Gb kanske det inte var en sa stor overraskning). Var dock lite svart eftersom allt stod pa ryska och datorn dessutom var ratt skum och inte ens fattade hederliga kommandon som ctrl-alt-delete, hmpf. Sa jag satt vid en dator med engelsk text och en av killarna bredvid vid den ryska datorn och sen forsokte vi kommunicera sa gott det gick. Och vi lyckades faktiskt till slut, yey! Forhoppningsvis far jag aven mer konkreta uppgifter framover, jag gillar sant.

De ar sa himla snalla har, tar verkligen hand om mig. Speciellt sedan de upptackte att jag inte madde sa bra. Lagger armen om mig och fragar hur jag mar och nar jag svarar bra, sa tittar de mig i ogonen och sager Men mar du bra pa riktigt? Kommer in pa mitt rum med godis och kakor, fixar engelska filmer sa att jag ska fa slappna av. Allt for att du ska ma bra, sager de. Och Dont be shy (det ar ett nytt uttryck nagra larde sig haromdan), det ar bara att saga till om du behover nagot. Ungdomarna ar ocksa sota, aven om det ar lite svart att kommunicera, eftersom manga bara kan nagra ord pa engelska. Igar kvall satt jag dock med nagra av killar nar de pysslade. Varje kille pa centret gor smycken som overraskning till tjejerna, som de ska ge dem 8 mars (internationella kvinnodagen). Och de har verkligen satsat, hur fint som helst. Jag gillar att de var sa koncentrerade och fascinerade over denna smyckestillverkning. Vi lyckades aven prata lite, dock valdigt knackligt. Nar de insag att jag var fran Sverige sa en av killarna under stort jubel fran de andra - Take me with you!

Jag har valdigt roligt, det ar verkligen en schysst stamning och jag ar sa imponerad av arbetet, fastan jag inte sett sa mycket an. Ser fram emot att lara mig mer.

2 kommentarer:

  1. hej vännen!

    skönt att se att du mår lite bättre, och att vardagen inte känns så skrämmande längre. och att de tar väl hand om dig, det känns betryggande! du kommer göra underverk där nere =)

    superkram!

    /tomas

    SvaraRadera
  2. Hej älskade vän!
    Känns så bra att läsa att du mår lite bättre, trots att det är tufft.
    Jag tänker på dig hur ofta som helst och är inne här typ en gång i halvtimmen! :)
    Jag är så glad att det tar hand om dig.
    Precis som jag sa, snart kommer våren. Och de rosa, gröna, blå friska känslorna! Kom ihåg min hand i din!
    Vi hörs snart!
    Pussar och stora varma bamsekramar!!

    SvaraRadera