måndag 16 februari 2009

Resfeber.

Den här morgonen är snöflingorna så lätta att det ser ut som om de aldrig når marken. De virvlar runt, upp; fyller hela luften, skapar ett drömskt ljus. Glitterregn en februarimorgon.

Jag börjar känna mig rastlös. Har packat det som går, bara ett fåtal punkter kvar på att-göra-listan. Känner mig redo att åka snart. Men det är en hel vecka kvar, och det känns som en mindre evighet just nu.

Igår berättade jag i den kyrka jag brukade gå till under tiden jag bodde i Ö-vik om vad jag ska göra i Moldavien och om situationen i landet. Sen bad de för mig. Det kändes bra.
(Ni som läser och brukar be, får väldigt gärna också be för mig under tiden jag är borta, men främst för ungdomarna och personalen på härbärget och för landets utveckling.)

I Moldavien pratar man rumänska och ryska. Personalen på härbärget ska dock kunna engelska. En tjej som jobbar där pratar franska, och hon blev överlycklig när hon hörde att jag läst en del franska i skolan. Ungdomarna pratar dock i stort sett bara rumänska, varför jag försöker lära mig det. Min mest användbara fras hittills är: Brânza e foarte veche. Det betyder: Osten är väldigt gammal. Haha. Ett tag var det tänkt att jag skulle gå en språkkurs i ryska också. Gosh, snacka om språkförvirring. Den blev dock, som tur var, inställd. Så nu är det "bara" engelska, franska och rumänska jag måste få till.
Det här med språket känns faktiskt som ett av de större orosmomenten. Jag vill så gärna komma till min rätt och få bra kontakt med de människor jag möter, vilket ju skulle förenklas om vi kunde kommunicera bra.

Efter mötet igår kom det fram en tjej till mig som jag aldrig har träffat förut. Hon berättade att hon hade jobbat i Rumänien och erbjöd mig att få låna både språkkurser med böcker och ljudband och ordböcker under hela resan. Så grymt snällt - bönesvar right away. Ikväll ska vi ses och fika.

Hälsningar från ett snöigt Ö-vik.

3 kommentarer:

  1. Kan bidra med den lika begåvade kommentaren "Cartella este?". Betyder "Har du kort?", och det säger de varje gång man handlar på någon av de alla mataffärer med nåt slags ICA-kortssytem.

    Det enda jag kan svara är dock ett ryskt "Njet".

    8 dagar kvar!

    SvaraRadera
  2. Åh, va spännande! Snart är det dags! Ber för dig min vän. KRAM

    SvaraRadera
  3. Hallu hallu! Vikken tjusig blogg man trillat in på... Du har verkligen känsla! Roliga bilder också =) Ska bli kul å följa dig i den mån uppkopplingen på Komotobo tillåter de två timmar per dygn som vi har ström... Ja, det ska nog gå! Känns extra kul att följa nån som gör nåt så annorlunda än det vi gör och som dessutom vistas i en ganska så rejält annorlunda miljö (skulle jag tro iaf).

    Vi konstaterade just att vi också drar om en vecka... Waaa! Hejlt utruligt som skåningarna skulle ha uttryckt det. Här i Härnösand har allt rullat på och språkkursen har gått så himla fort. Det är grymt kul att läsa swahili. Men det blev ett STORT hål när ni åkte! Jag har saknat dig och en del andra väldigt mycket, för situationen är en helt annan när man läser i så många olika grupper och inget fokus alls ligger på gruppkänsla... Så känn dig saknad! Indeed...

    Vi hörs igen! Lycka till med sista bockarna på att-göra-listan å ha en trevlig flygresa! Kram!

    SvaraRadera