tisdag 7 april 2009

Gosh!

Det var parlamentsval har i Moldavien i sondags, for er som missat det. Enligt de preliminara siffrorna vann kommunisterna igen, och med valdigt stor majoritet dessutom. I dag nar kidsen borjade droppa in fran skolan berattade de att det var stora demonstrationer inne i centrum, mot valresultatet och mot kommunisterna, som man anklagar for att ha fuskat till sig vinsten.
Jag tankte aka in efter att jag slutat for att kolla laget, men motte min handledare - Sandu - pa vagen ut, som sa att jag inte borde/fick eftersom det var valdigt farligt. Parlamentet brann, presidentshuset var intaget och nagra av de 30.000 demonstranterna kastade gatsten pa polisen (som inte heller verkar vara sa mycket att lita pa, enligt vad jag hort forut). Sa har sitter jag, 30 minuters gangvag fran handelsernas centrum, och laser svenska medier for att fa reda pa mer. Skandal. Jag menar, det ar inte alla dagar DN har Moldavien som toppnyhet samtidigt som jag ar dar.
Vet du hur svart det har ar for mig? sa jag plagat till Sandu. Han kontrade med att han skulle fa det ratt sa svart att forklara sig om en svensk volontar dog for Moldaviens frihet (pa nyheterna sa de faktiskt sedan att det troligtvis redan dott tre personer, men det var inte bekraftat fran officiellt hall an). Well. Lat ga da. Mamma, och alla andra oroliga sjalar dar ute, ni kan vara lugna. Jag trotsar min instinkt och stannar hemma och ser pa nyheterna istallet.
Ringde i alla fall Erik, och fick en ogonvittnesrapport. Da kandes det lite battre, speciellt eftersom SR har samma kalla.
Om ni vill kolla in andra kallor an svenska finns det videos och bildspel har, har och har (den senaste sidan gar att andra till engelsk oversattning).
Ska sannerligen bli intressant att se var detta kommer att sluta. Att rakna om rosterna ger ju inte sa mycket om det stammer att vissa har kunnat rosta flera ganger, med till exempel doda personers "roster". Men oppositionen kan ju inte heller garna ta makten med vald. Och det kanns som att omval aldrig brukar bli av...

3 kommentarer:

  1. Jag är såååå galet orolig för dig även fast du försöker lugna..har sett nyheterna ikväll, och GÅ INTE UTANFÖR DÖRREN!! Nu när du ändå ska vara inomhus, se till att uppdatera bloggen så ofta som möjligt så vi här hemma vet att du klarat dig oskadd! Ta hand om dig nu min älskade vän! Saknar dig, puss och kram

    SvaraRadera
  2. Hej Lina, fin blogg du har!

    Ja herregud det verkar helt kaotiskt! hehe förstår den klaustrofobiska känslan, men det är nog säkrast att inte bege sig in i smeten, även om man förmodligen skulle kunna ta riktigt grymma bilder...

    Känns helt overkligt att sitta hemma i Sverige och titta på tv-bilder från Chisinau samt konstatera att man gick där för bara någon månad sedan. Nu plötsligt rapporterar världens alla medier därifrån och det är 10 000-tals människor ute! måste vara ännu konstigare för dig som fortfarande är där! Typiskt bara att det ska till våld för att landet ska uppmärksammas i media :|

    Mailade med Sandu som sa att allt var ok med er, skönt att höra!! Förstår dock att det är svårt att hålla ungdomarna borta, det är ju deras framtid det gäller, men hoppas allt löser sig så att våldet upphör och att detta inte blir startskottet för något ännu värre!

    Ha det bra!

    Vänliga hälsningar,
    Eddie

    SvaraRadera
  3. Hej Lina
    Äntligen har jag kommit in på din blogg. Du är verkligen duktig att klä händelser och känslor i ord, jag blir berörd när jag läser.
    Jag ber för dig, förstår att det inte är så lätt - dels med språket men också att bara vara i en helt annan miljö. Inte minst att få ihop sitt överflödsliv med fattigdomen....
    Var rädd om dig nu när det är oroligt i landet.
    stor kram
    Nenna

    SvaraRadera