lördag 24 januari 2009

‘Carry you, carry me, carry all. Please be strong, and Jesus will bring you home.’

Går igenom mina lådor med skivor innan jag lämnar Stockholm, för att uppdatera min i-pod. Hittar några fina. Men de flesta som inte är inlagda, gör det lite ont att se, och lyssna, på. Anledningen till att de stoppats undan. Det finns så mycket minnen i musik, i skivomslag. Även sådant jag inte är säker på att jag vill minnas.

Där finns frikyrkomusik á la ungdomskonferenser som påminner om det hårda svartvita som gjorde mig illa, och som jag på ett sätt fortfarande flyr ifrån.
Ett sånt där blandband med vackra låtar av en vän som jag inte minns när jag pratade med senast.
Den där skivan som kom att förknippas med när vi blev du och jag igen, hulkande gråt och tafatta omfamningar; för vad hjälpte det, det gjorde dig ju bara mer ont, men jag hade inga ord.
Och så en bränd skiva med din lite spretiga handstil, från gymnasiet någon gång. Glädjeångestförälskelse, känslomässig berg- och dalbana. Jag kan fortfarande texterna utantill.

Det är fint ändå, på ett vemodigt sätt.

3 kommentarer:

  1. I Ryssland kunde man med jämna mellanrum höra Botten Anna spelas i radion. E-type med för den delen. Och i Ukraina lär Kent spelas mellan varven.

    Så har (o)tur kanske det går att höra nämnda och anna kvalitetsmusik även i Moldavien.

    SvaraRadera
  2. oj, vad jag känner igen mig...! minnen i musik - det finns låtar jag fortfarande inte vågar lyssna på om jag inte är ensam, och då hela tiden med fingret på stopknappen ifall det blir för mycket. om livet någon gång passerar i revy, så är det när man går igenom en gammal skivsamling...

    SvaraRadera
  3. Hej... Snälla, jag letar efter den låten.
    "Carry you, carry me, carry all. Please be strong, and Jesus will bring you home." Din sida är det enda jag hittar när jag googlar på textcitat jag minns :/
    Minns varken artist eller låttitel, kan du ge mig nån info?

    TUSEN TACK! :)
    /Linus

    SvaraRadera